Rishikesh

9 juni 2018

Voordat de workshop begint heb ik een beetje tijd om wat van India te zien en de mensen en cultuur te leren kennen. Omdat ik in het noorden stage ga lopen ben ik gestopt in het stadje Rishikesh. Dit is de yoga Capital of the World. Ik reis samen met een Zweeds meisje. In de stad hebben we verschillende yoga ashrams uitgeprobeerd. Fijn om na een paar dagen weer in beweging te zijn. Ik had een voedselvergiftiging en doordat ik niks binnen hield had ik geen energie. Na de yoga was ik weer vol energie. Geef je lichaam wat aandacht en er komt nieuwe energie vrij. Verder hebben we een Hari Krishna ceremonie gezien die erg bijzonder was en de Shiva tempel bezocht. Ik wen steeds meer aan de mensen. Ik heb een aantal hele leuke Indiërs ontmoet die mijn blik op Indiërs verbreden. Helaas is het verkeer hier nog steeds mijn grootste ergerpunt. Het toeteren van auto’s en scooters is zo hard dat het pijn doet aan mijn oren en hoofd.

We zijn erachter gekomen dat de Dalai lama in Dharamsala zal zijn voor drie dagen om teachings te geven. Iedereen kan hier gratis naar toe komen om onderdeel te zijn van zijn wijze woorden. Hij doet dit maar twee keer per jaar ongeveer, dus het is erg bijzonder dat het gebeurd nu ik er ben. Natuurlijk gaan we hier heen. Op de weg ernaartoe moesten we op een rijdende bus springen, zaten we tussen de lokals te zweten en luisterde we naar Indiase muziek. In de bus werk ik aan mijn concept voor mijn schaduwpoppenvoorstelling. Door mijn ontmoeting met Anurupa zijn voor mij wat randzaken duidelijk geworden waardoor ik verder kan met mijn verhaal. Ik dacht dat ik het voor een specifiek publiek moest maken, maar ik maak het voor wie ik wil. En het mag zolang duren als ik wil. Het is de bedoeling dat ik iets maak wat ik mee kan nemen naar thuis en daar eraan verder kan werken. Misschien leuk als het mij bevalt om het door te trekken naar mijn mime solo van volgend jaar en mijn afstudeervoorstelling.