De regie assistentie

11 augustus 2018

Daar zijn ze dan. Het gezelschap druppels binnen. Wat gaan we doen? Eerst een korte introductie. De groep heeft de voorstelling drie jaar geleden in 6 maanden iedere dag repeteren gemaakt. Hierna hebben ze de voorstelling kort rondgetoerd. Door de grote doorbraak van een andere voorstelling hadden ze deze voorstelling aan de kant gegooid. De thematiek van de voorstelling namelijk macht is nog steeds relevant en daarom willen ze de voorstelling her opvoeren. De structuur van de voorstelling, het decor en de poppen en maskers willen ze behouden. De rest van de voorstelling gaan ze d.m.v. Improvisaties vernieuwen.

De structuur:

Een Indiase vuilnisman sleept een grote zak vuilnis op het podium en laat deze hier achter. De vuilniszak komt tot leven en vervormd tot verschillende wezens. Na verloop van tijd komen er ook wezens uit de zak. Het zijn lichamen met maskers of poppen. De eerste wezens die ontstaan zijn kriebelig en “naar”. De wezens vervormen steeds meer tot sierlijke en “mooie” wezens. Wanneer de vuilnisman het podium weer oploopt verdwijnt al het leven en sleept hij de zak van het podium af.

Het decor:

Het decor bestaat uit de grote vuilniszak die de vuilnisman het podium op sleept. Het is een grote katoenen cirkel die bijna er hele podium bedekt. De cirkel is bedekt met verfrommelde kranten. Er zitten gaten met klittenband in het katoen waar lichaamsdelen, poppen en maskers uit kunnen komen.

Poppen en maskers:

In de “zak” zitten maskers en poppen. De maskers zijn vooral menselijke vervormde wezens. De maskers worden gedragen op verschillende manieren: gezicht, achterhoofd, in de hand of bevestigd aan lichaamsdelen. De poppen zijn hand poppen en poppen die bevestigd kunnen worden aan het lichaam, waardoor het lichaam het lichaam van de pop word, maar op andere manieren dan armen als armen en benen als benen.

De groep:

drie jaar geleden werd de voorstelling gespeeld met zes acteurs, waaronder Anurupa. Van deze zes zijn er drie acteurs nu weer bij die de voorstelling gaan spelen. Anurupa gaat dit keer alleen regisseren. Tijdens de repetitie is een acteur er niet bij, omdat hij de dag voor de repetities vader is geworden. Verder is er Asha, zei is de poppenbouwer van de groep.

Mijn rol:

Ik ben er bij deze repetities bij als regie assistent. Ik help met het vastleggen van de repetities en het bijhouden van het script, ik breng ideeën in als ik ze heb of als ernaar gevraagd word, ik help met het opnieuw maken van de poppen en ik spring af en toe in een improvisatie in als ze een extra persoon nodig hebben of als ik een idee heb.