Theater en Kung fu

14 augustus 2018 - Kunming, China

Eigenlijk moet je dit laatste bericht lezen voor je alle andere leest? Maar ik begrijp dat het daarvoor waarschijnlijk al te laat is. De rede dat ik zolang heb gewacht met het posten van dit bericht is omdat ik alles wat ik hierin beschrijf zo goed mogelijk wil beschrijven, omdat het ook het begin is van het artikel dat ik moet schrijven voor school. Veel leesplezier met mijn alller laatste stage reisblog.

Ik zeg al tijden dat ik geloof dat je een fysieke acteur goed kan trainen met Kung Fu. Dit was de oorspronkelijke reden dat ik naar China ben gegaan om Shaolin Kung Fu te doen. Volgend jaar start ik de mime opleiding en ga ik dus letterlijk aan de lijven ondervinden of deze ervaring een meerwaarde is geweest als mime speler. Ik verwacht dat dit heel veel meerwaarde heeft.

Allereerst wat is Shaolin Kung Fu eigenlijk?

Shaolin Kung Fu is de oudste krijgskunst van China. Het is verbonden aan het boeddhisme. In het boeddhisme geloven ze in de chi, dit is het centrum van je lichaam waar je kracht gebundeld zit. Je traint en zet de chi in tijdens het beoefenen van Kung Fu en traint je chi ook door te mediteren. Veel mensen zeggen dat Shaolin Kung Fu de basis is van alle Martial arts uit Azië, omdat deze vorm al duizenden jaren oud is.

Welke klassen heb ik?

De meeste klassen duren drie uur. Sommige maar anderhalf. Een Lesdag bestaat uit drie blokken. Het ochtend blok duurt drie uur, het middag blok ook en het avond blok maar een uur. Ieder blok begin je met hardlopen en daarna stretchen voor een half uur. Dit zodat je spieren goed opgewarmd zijn voor de training. De verschillende klassen:

1. Tai Chi. Tai Chi is een Chinese bewegingsleer die vooral gaat over ontspanning tijdens beweging. Er bestaan verschillende Tai Chi forms (bewegingsreeksen) en iedere Tai Chi master voert een vorm op zijn eigen manier uit. Bij Tai Chi gaat het om de Tai Chi feeling. Dit houd in dat je de form ontspannen, rustig en gefocust maar niet over focust uitvoert. Je beweegt en bent niet bezig met gedachten en oordelen. Het word ook wel eens een bewegende meditatie genoemd. Er bestaat geen goed of fout. Hier leer je als eerst de Basha, wat een basis Tai Chi form is en we hebben ook een Tai Chi staf form geleerd. Dit is een bewegingsreeks uitgevoerd met een staf.
  2. Power training. In deze les doe je drie uur lang oefeningen om je conditie en je spieren te trainen. Bijvoorbeeld: 100 push-ups opgevolgd door 100 sit-ups, 100 jumping jacks, 100 hakken bil/ knie navel, 100 keer met je tenen het plafond aanraken etc. Maar ook tien rondjes rennen met iemand op je rug. 50 squats met iemand op je nek, gewicht heffen, trouw trekken, kogel stoten.
  3. Hard qigong. Hand chi gong is een chi gong vorm waarbij je je spieren sterker maakt. Als je spieren regelmatig klappen krijgen breken de spiervezels af en bouwen (met een week rust) zichzelf sterker op. Bij hard qigong sla je elkaar met je vuisten 300 keer per spier. Dit is niet alleen zwaar om te ontvangen, maar ook zwaar om te doen. Het is dus tegelijkertijd ook kracht training. Ook train je om je handen sterker te maken door ze plat op de grond of tegen een muur te slaan. Ditzelfde doe je met je vingertoppen en de voorkant en achterkant van je hoofd. Je train bij hard qigong ook om aan pijn te wennen, zodat je tijdens sparring minder pijn voelt als je geraakt word.
  4. Shaolin Kung Fu forms. Dit zijn vaststaande bewegingsreeksen waarin je veel tegelijk traint. Er zijn veel verschillende Shaolin stijlen en iedere stijl heeft zijn eigen vormen. In een vorm zitten veel basics verwikkeld. Het traint kracht, snelheid en het opslaan van bewegingen in je supergeheugen. Zodat je tijdens het uitvoeren van een vorm je 100% kan focussen op de je kracht en flow en niet hoeft na te denken welke beweging er komen of hoe ze uitgevoerd moeten worden.
  5. Basics. Bij Kung Fu horen basis stances, kicks en punches. Deze komen terug in de forms en je kan ze inzetten tijdens sparring. De basis stances zijn mabu, gombu, pubu shabu, shubu. De basis kicks variëren van low kicks tot kick jumps. Hetzelfde geld voor de basis punches. Er zijn honderden verschillende punches en kicks. Ook oefen je radslagen, koprollen, jumps en salto’s. Deze komen ook voor in forms en kan je inzetten in sparring.
  6. Acrobatics. Bij acrobatics oefen je op matten de moeilijke Kung Fu basics. Door de matten is het minder gevaarlijk als je valt en het is minder eng, dus je durft meer.
  7. Power stretching. In groepen van drie stretch je omstebeurd met veel kracht verschillende spieren tot de max. Je doet dit rustig aan, zodat je niets overstretch. Maar omdat je iedere dag stretches doet kunnen je spieren veel aan als je het maar rustig opbouwt. Het is belangrijk in Shaolin Kung Fu dat je flexibel bent, zodat je hoger kan kicken.
  8. Sparring. Dit is een Kung Fu gevecht vaan van drie minuten. Je draagt alleen bokshandschoenen als het touch sparring is. Dit betekend dat je elkaar wel raakt maar niet voluit. Je draagt overal bescherming als je voluit vecht. Je spart altijd met twee. Tijdens het sparren maak je gebruik van de kicks en punches die je hebt geleerd bij de basics, acrobatics en Sanda. Er is niet echt een winnaar, omdat het oefenen is.
  9. Sanda. Bij Sanda oefen je jezelf te beschermen in een gevecht, je oefent de kicks en punches van de basics op elkaar. Met Sanda oefen je ook behendig te worden in vechten en jezelf verweren.
  10. Meditatie. Er zijn verschillende meditatie vormen die we doen. Vaak doen we de zittende meditatie waarbij je in kleermakerszit zit met je handen gevouwen op je knieën. Ook doen we een staande meditatie, waarbij je je armen een beetje naar voren houd en je vinger toppen naar elkaar wijzen. Voor je mediteerde breng je eerst je chi tot rust.  Dit doe je door verschillende bewegingen uit te voeren met hierbij de focus op je ademhaling. Na de meditatie doe je hetzelfde, alleen dan om je chi wakker te maken. De meditatie duurt vaak dertig minuten. Het is belangrijk om in contact te zijn met je chi, omdat je deze nodig hebt tijdens het beoefenen van Kung Fu.
  11. Grading. Eens per twee weken is er grading. Hier laat je je basics en een vorm naar keuzen die je helemaal kent zien. Je doet dit op een podium voor de hele groep en de shifus beoordelen je met een cijfer. Hierbij oefen je onder druk je vorm uit te voeren en zelfverzekerd voor een groep te staan en geen angst te tonen.
  12. Qina. Dit is Kung Fu self defense les. In deze les leer je en hoe je jezelf tegen aanvallen kan verwerken. Zowel Kung Fu aanvallen als kicks en punches, maar ook wat je moet doen als iemand je naar de keel grijpt of je spullen steelt of met een mes op je af komt. Bijvoorbeeld als iemand je kickt kan je zijn been vastpakken. Om vervolgens los te komen moet je een rondje draaien.
  13. Mehuachuen. Dit is een Kung fu vorm die voornamelijk word uitgeoefend voor gezondheid. De stances bestaan uit houdingen die altijd de armen in zijn uiterste stretchen. Dit bevorderd de bloedsomloop en is op die manier helend voor je lichaam. Deze Kung Fu stijl is ook gebaseerd op de vijf elementen theorie uit de Chinese medicijnen. De elementen zijn: metaal, water, hout, vuur en aarde. Ieder element is gekoppeld aan een orgaan en ieder element heeft zijn eigen stance. Door het doen van deze stance “heel” je het orgaan dat erbij hoort.

Waar raken deze training en theater elkaar?

1. Conditie. Als fysieke acteur is het belangrijk dat je een goede conditie hebt. Zodat je jezelf tijdens repetities niet in de weg zit en tot het uiterste kan gaan. Vooral met de Kung Fu basics en power training train je je conditie.
  2. Flexibiliteit. Als je erg flexibel bent kan je je lichaam op meerdere manieren inzetten tijdens het fysieke acteren. Er is meer mogelijk doordat je je fysieke mogelijkheden vergroot. Je flexibiliteit train je vooral door de dagelijkse stretches en het power stretchen.
  3. Doorzettingsvermogen.  D.m.v. hard qigong worden je spieren sterker en voel je minder snel pijn. Dit is handig als acteur, omdat tijdens improvisaties per ongeluk bewegingen harder aan kunnen komen dan waar je je op had ingesteld. Door hard qigong kunnen je spieren meer aan en raak je gewend aan pijn, waardoor je minder snel op het podium voor publiek pijn laat zien als er iets mis gaat. Verder train je doorzettingsvermogen, omdat je bij Kung Fu altijd tot het uiterste gaat. Je wil winnen tijdens sparring. Je moet een form altijd helemaal afmaken en als je hem goed uit voert is dat erg zwaar. Je moet rustig blijven als je iets nieuws leert en  het honderden keren opnieuw doen. Je gaat maar met hele kleine stapjes vooruit en die zijn niet altijd zichtbaar. Je traint dus veel doorzettingsvermogen. Een Chinees gezegde is: je ken een vorm pas nadat je deze 1000 keer hebt uitgevoerd.
  4. Bewustwording van je lichaam. Bij Kung Fu leer je hoe je lichaam werkt, wat deze allemaal kan en hoe je het kan inzetten. Niet alleen qua fysieke houdingen, maar ook je energie gebruik en ademhaling. Het instrument van Kung Fu  is je lichaam. Je leert deze door het trainen van Kung Fu dus goed kennen. Het is belangrijk om je lichaam goed te kennen als fysieke acteur, omdat je alles met jou lichaam moet doen.
  5. Aanvoelen van de ander (op de vloer). Als je spart met iemand zijn drie dingen belangrijk: nuance, techniek en snelheid. Met snelheid word bedoeld dat je weet wat je tegenstander doet, voordat hij de actie inzet. Je moet aanvoelen wat je tegenstander denkt en ziet. Ook tijdens het samen uitoefenen van een vorm of het uitoefenen van een duo vorm is het van belang dat je precies tegelijk de vorm uitvoert. Hiervoor moet je elkaar goed kunnen aanvoelen. Als acteurs op de vloer is het ook van belang dat je elkaar aanvoelt en ten alle tijde weet waar de andere op de vloer zijn. Als fysieke acteur is het mogelijk dat je een choreografie uitvoert, deze moet tegelijkertijd uitgevoerd worden en het samen uitvoeren van een vorm traint dit.
  6. Oordelende gedachten/ super ego uitschakelen. Door te mediteren leer je in een staat van zijn komen waarbij je al je gedachtes uit kan schakelen of ze om kan leiden zonder er aandacht aan te besteden. Deze staat van zijn zet je vervolgens weer in tijdens Kung Fu, omdat oordelende gedachtes je kunnen afleiden en je vertragen. Als je aandacht brengt in een gevecht naar die gedachtes, heb je dus niet de volle focus op je tegenstander en het “gevecht”. Tijdens het acteren op de vloer is het ook van belang dat je niet afgeleid kan worden door je eigen gedachtes die oordelen over wat jij doet in het moment.
  7. Choreografie aanleren. Het leren van een kungfu vorm is hetzelfde als het leren van een choreografie. De bewegingen, de snelheid en de intensiteit staan vast. De eerste keer dat je een vorm leert is het lastig om te onthouden, omdat het allemaal bewegingen zijn die je normaal gesproken niet maakt. Hoe vaker je een vorm aanleert, hoe makkelijker en sneller het gaat. Je oefent dus met het snel oppikken van een choreografie als bewegingsacteur.
  8. Podium oefening. Tijdens grading voer je al je vormen uit op het podium voor je Kung Fu genoten en mensen van buitenaf. Je moet een helder startpunt maken en een helder eindpunt. Je krijgt er ook een cijfer voor, dus je moet proberen je niet door je zenuwen te laten leiden. Als je zenuwachtig bent en trilt ben je dus niet meer stabiel en kan je je vorm niet goed uitvoeren door uit balans te raken. Je oefent dus je podium/ presentatie kunsten en het bedwingen van je zenuwen.
  9. Stemgebruik. Tijdens Kung Fu vormen zitten er vaak kreten bij bewegingen. Die kreten moeten vanuit je “chi” komen. Het is van belang dat je hard roept en je stem er niet mee kapot maakt. Als je acteur moet schreeuwen in een scène is het ook van belang dat je niet schreeuwt vanuit je keel, want dat is slecht voor je stem, maar vanuit je buik. Je leert dit tijdens het oefenen van de vormen. Maar ook het bewegen en geluid geven tegelijk oefen je, omdat het altijd tijdens bewegingen is of aan het eind van een beweging. Je leert dus stem en beweging aan elkaar te koppelen en het niet als twee lossen dingen te ervaren.

1. Florentine de Beijer:
    14 augustus 2018
    Meghan, dank je wel dat je ons hebt laten meedelen in je ervaringen. Ik vond dit laatste blog ook erg fijn om te lezen omdat het veel verduidelijkt. Ik verwacht zeker dat je veel profijt zult hebben van deze trainingen, net zoals de stage in India en van de meer Indiaas gefundeerde yoga die je daar hebt beoefend. verder, kudo's!!! Dat je het bent gaan doen, je hebt volgehouden en er een geweldige tijd van hebt gemaakt! Ik ben benieuwd hoe je je bereikte niveau hier in Nederland gaat vasthouden en versterken, heel veel liefs, tot gauw xxx
  2. Otien:
    15 augustus 2018
    Geweldig dat. Je dit geleerd hebt..zal jeveel helpen in je opleiding.kus Otien